Many challenges and enablers exist to designing, testing and implementing innovative solutions for health in the framework of the digital and environmental transitions. The RSCN, NET4Age-Friendly and ProMIS communities have been successful in supporting participants from different knowledge fields in sharing experiences and good practices that require collaborative activities. Together, we highlighted a need to further foster collaboration across the quadruple helix of innovation to allow faster transfer of knowledge and solutions to benefit citizens, industry, government, and research community. This approach is in line with the WHO Council, that recently set out their plans to reorient economies to deliver health for all across four interrelated themes:

  • Value - valuing and measuring what matters through new economic metrics;
  • Finance - how to finance health for all as a long-term investment, not a short-term cost;
  • Innovation - how to advance health innovation for the common good;
  • Capacity - how to strengthen dynamic public sector capacity to achieve health for all.

Importantly, the WHO adopted the European Union system of digital COVID-19 certification in June 2023 to create a global system that will facilitate cross-border mobility and safeguard people worldwide from present and potential health dangers, including pandemics.

The focus of this conference is to facilitate the adoption and implementation of the emerging strategic drivers for health and care transformation, through knowledge sharing on use cases and scenarios that are characterised by a strong interdisciplinary, inter-organizational approach to health, and provide opportunities for sustainable development across industrial sectors.

Esistono molte sfide e ostacoli alla progettazione, alla sperimentazione e all'implementazione di soluzioni innovative per la salute nel quadro delle transizioni digitali e ambientali. Le comunità RSCN, NET4Age-Friendly e ProMIS hanno collaborato con successo con l'Università Federico II per supportare i partecipanti di diversi settori della conoscenza nella condivisione di esperienze e buone pratiche che richiedono attività condivise. Insieme, abbiamo evidenziato la necessità di promuovere ulteriori collaborazioni attraverso la quadrupla elica dell'innovazione per consentire un più rapido trasferimento di conoscenze e soluzioni a beneficio di cittadini, industria, governo e comunità di ricerca. Questo approccio è in linea con il Consiglio dell'OMS, che ha recentemente illustrato i propri piani per riorientare le economie in modo da garantire la salute per tutti attraverso quattro temi interconnessi:

- Valore - valutare e misurare ciò che conta attraverso nuove metriche economiche;

- Finanza - come finanziare la salute per tutti come un investimento a lungo termine, no come un costo a breve termine;

- Innovazione - come far progredire l'innovazione sanitaria per il bene comune;

- Capacità - come rafforzare la capacità dinamica del settore pubblico di raggiungere livelli ottimali di salute per tutti.

È importante notare che l'OMS ha adottato il sistema di certificazione digitale COVID-19 dell'Unione Europea nel giugno 2023 per creare un sistema globale che faciliterà la mobilità transfrontaliera e salvaguarderà le persone in tutto il mondo dai pericoli sanitari presenti e potenziali, comprese le pandemie.

L'obiettivo di questa conferenza è facilitare l'adozione e l'implementazione dei driver strategici emergenti per la trasformazione della salute e dell'assistenza, attraverso la condivisione di conoscenze su casi d'uso e scenari caratterizzati da un forte approccio interdisciplinare e inter-organizzativo alla salute e che offrono opportunità di sviluppo sostenibile in tutti i settori industriali.